Jimmy Cards – karty do coachingu przyjazne zespołom developerskim

Czym są Jimmy Cards? Skąd taka nazwa? Czym różnią się od innych zestawów kart wspomagających coaching indywidualny i zespołowy?

Przede wszystkim seria „Jimmy Cards” [1] jest mocno osadzona w branży IT i zwinnych metodach rozwoju oprogramowania, co odróżnia ją od popularnych produktów coachingowych nieadresowanych do konkretnych środowisk [2]. Autor Jimmy Janlén ma background developerski i pracował jako Agile Coach m.in. w Spotify, co przekłada się na to, że na kartach możemy spodziewać się pobudzających do myślenia pytań bliskich developerom np. jak radzić sobie z długiem technologicznym, co i jak automatyzować, jak unikać niepotrzebnych przerwań i wejść w stan „flow”. A nazwa? Może nie jest intuicyjna na pierwszy rzut oka, ale jak już zaskoczy to zostaje w pamięci.

Zastosowanie

Pewnie ile zespołów tyle zastosowań, ale te najbardziej typowe to:

  • Rozgrzewka/ice breaker przed retrospekcją
  • Pełnoprawne ćwiczenie na retro w fazie identyfikowania obszarów do dyskusji
  • Self-coaching
  • Luźne, nieformalne spotkania

Którą talię wybrać?

Aktualnie dostępne są trzy talie.

Czerwona – powstała jako pierwsza wiele lat temu i adresowana jest przede wszystkim do zespołów zaczynających swoją przygodę ze zwinnością oraz do developerów znających agile’owe podejście, ale nie znających jeszcze siebie nawzajem (gdybym był fanem modelu Tuckmana [3] to bym powiedział, że zespołów w fazie formowania :P)

Czarna – oficjalnie dostępna dopiero od kilku tygodni, przez dłuższy czas była w fazie gromadzenia feedbacku i testowania kart przez społeczność (karty były dostępne za free do samodzielnego druku). Całkiem fajny feedback udało nam się zebrać i przekazać autorowi podczas kalibrowania kart z zespołami Scrumowymi i w gronie samych Scrum Masterów z Perform/DAZN. Grupą docelową czarnej talii są doświadczone zespoły, a pytania na kartach są dużo głębsze i „zostające w głowie” dłużej niż te z talii czerwonej.

Niebieska – powstawała równolegle do czarnej i na tych samych zasadach zbierania feedbacku, testowania i kalibracji. Targetem talii niebieskiej są liderzy, managerowie i zespoły liderów/managerów. Pytania na kartach podobnie jak w talii czarnej są raczej głębsze, natomiast od obu pozostałych różni je przede wszystkim kontekst, który nie zawsze da się przełożyć bezpośrednio na realia pracy w zespole developerskim.

Gdzie można je dostać?

Gotowe i wydrukowane karty można kupić w sklepie Crisp [4], natomiast szablony do samodzielnego wydrukowania na LeanPubie [5].

Linki:

[1] https://www.crisp.se/bocker-och-produkter/jimmy-cards

[2] https://www.gadzetytrenera.pl/karty-cat-76

[3] https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:46NDOJTeVZ4J:https://gerardchiva.com/forming-storming-norming-bullshitting/+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d

[4] https://store5.esellerate.net/store/checkout/CustomLayout.aspx?s=STR3991639020&pc=&page=onepagecart.htm

[5] https://leanpub.com/jimmycards